Sunday, October 14, 2012

happy graduation..

Graduation day.. 

Mahasiswa mana yang tak menggila bila dah berjaya menggenggam segulung ijazah setelah berpenat lelah berhempas pulas membanting tulang belajar dengan segilanya? Siyesly, gilalah pelajar tersebut yang tidak merasa apa bila tiba harinya berkonvo.. 

Yup, this is the year which I supposed to hold my scroll and get my degree as well.. But unlucky for me, I failed in two of my studios (2nd year 2nd sem and 4th year 1st sem)..yea, those were the saddest moment as I felt all those things I did were such a waste..siyes macam sampah..at that time, I was thinking of giving up and do other course which is much easier.. But I couldn't stop myself from keep falling in love with architecture even though it was very rough for me.. 

So, I will be staying in UTM for another a year and a half to finish my degree. Harapannya aku dapat end my studies ni in the end of 2013. Heee, at least tercapai jugak cita-cita nak grad before mama tersayang retired.. walaupun la time tu tak sempat nak kerja dulu.. 

Mungkin ada hikmahnya kenapa all this these kind of things happen to me.. bukan nak membangga diri, tapi aku tak pernah rasa gagal dalam hidup sebelum ini.. apa yang aku buat semuanya menjadi.. Masa UPSR, even though I had a very hard time dealing with family problem, I still managed to get 5A’s and get selected to go boarding school which I hated the most. Ko pernah naik turun mahkamah masa ko kecik dulu? Tak pernah kan? Well, aku dah merasa semua tu.. sedih kot~~ 

And then, PMR time which was the luckiest year of my life. Dengan suasana sekolah yang aku benci gila waktu tu, dengan belajar tak belajarnya, dengan selalu ponteng sebab tak terasa best langsung nak ke sekolah dan aku ambil cuti sendiri lepak kat rumah, aku boleh achieved 8A’s. Siyesly, ramai gila orang terkejut dengan result aku sampai ada yang tak percaya langsung. Bukan silap mereka. Aku siap boleh khatam buku cerita Shin Chan time orang sibuk menelaah pelajaran, si kaki tidur dalam kelas walaupun la yang mengajar tu Pengetua sekolah. Betul, aku tak pernah ambil peduli apa yang berlaku di sekeliling aku.. Orang benci ke suka ke, lantak la. Janji aku dengan dunia aku.. Namun, aku bertuah sebab ada cikgu di sana yang sanggup bersusah payah pasal aku..terima kasih cikgu sebab tanpa bantuan cikgu, saya tak mungkin dapat siapkan bekas jahitan ERT.. 

Lepas tu, aku dapat tukar ke sekolah teknik yang mana was the best decision I did. Huuu, mamaku tak bagi aku masuk sekolah teknik sebab dia nak aku study Biology and maybe become a doctor someday. Well mama, nasib baik kak teh tak ambil jurusan pure science.. Then, my results will be damn da bomb bad.. okay, I took civil and met couple of nice friends yang aku boleh depend on. Sampai sekarang, I still contact them. Langit mana yang selalu cerah kan. Mungkin sebab terlalu percayakan kawan, aku lalai but my grades were not affected. Siyes syukur sangat. I thought I could get 8A’s as I wanted to study abroad, tapi I just got 7A 3B 1C in SPM. It was my teacher yang suggest aku focus on architecture in the future as I love to draw. Thank you teacher..=)

Masuk pulak matrik.. Hee, at this time aku dah mula pandai berkapel. Well, aku start having a BOYFRIEND before SPM but we promised to meet only after SPM been announced. Haha, siyes macam apa je kapel dulu. He went to further studies and so am I. maybe because kami jauh and I keep on only focusing on my life, dia terasa terpinggir. And mungkin juga aku terlalu percayakan kawan (sekali lagi), hubungan kami goyah. We fought a lot. Siyes time tu rasa macam down gila. Memang siyes affect habis grades semua, siap boleh lari balik dorm dari kelas yang tengah bermula. Tapi memang nasib aku baik. PNGK aku lepas dan aku lulus dalam interview for architecture in UTM. 

Tahun pertama di UTM siyes terasa heaven. Dengan kawan2 yang sekepala, siap bernyanyi masuk koir, pergi jalan sekitar Johor macam takde masalah je. But, love bug rise again. I met this one guy, maybe too soon before I could get myself back from the previous puppy love. Memang la, siapa yang tak suka bila ada orang cakap dia suka dekat kita kan.. Kenal macam tu je, tiba2 kapel.. And, cinta monyet tu last less than 6 month. Haha, time tu start pointer jatuh. Time tu rasa macam ada something missing which I don’t even know what. Bermain dengan cinta lagi lepas tu with a friend. Mula memang bestest friend ever la, kununnya. Last2, boleh sangkut. Bersayang dengan anak bongsu, memang semua yang dia cakap nak kena ikut la.. Tapi, sayang punya pasal semua diturutkan. Sampai masa dengan kawan2 sendiri pun kurang. Memang makin lama pointer makin jatuh, mungkin sebab diri terlalu ikut perasaan, bukan sebab akal fikiran. Last2, clash after 2 years. End of story.. and here I am, still stuck in UTM..huuu~~ 

I am neither smart nor creative..I just wanted to help the poor to have better shelter and future. I am not searching for blings, praises and whatsoever in the world. I just wanted them to live in better house for them to call HOME. 

:: Doakan kejayaanku.. InsyaAllah~ 


LIVE LIFE TO THE FULLEST
~yona_afzan~

No comments:

Post a Comment