Wednesday, October 17, 2012

cita-cita dahulu kala

Ada tak masa zama sekolah rendah dulu tiap-tiap tahun kita kena nyatakan dekat rekod ni apa cita-cita kita? Tak tahu la yang sekolah lain kan, tapi sekolah aku dulu memang tak pernah miss cikgu rekod setiap anak muridnya berniat nak jadi apa bila besar nanti.. Heee, tiba-tiba tersenyum senyum sumbing kambing pulak sorang-sorang dekat sini..

Aku takde la ingat sangat kronologi apa benda la yang aku tibai taruk masa nak rekod cita-cita tu.. Tapi yang pastinya, pernah tercatat di lembaran itu apa yang aku cita-citakan..=)

1. Cikgu
- Cuba angkat tangan siapa yang pernah bercita-cita nak jadi cikgu? Mesti confirm ramai yang boleh join kelab 'Cita-Citaku Guru'.. Aku pernah la berimpikan untuk menjadi cikgu.. Mana taknya, cikgu-cikgu aku masa aku darjah satu dulu memang superb giler kot.. Dengan pengasihnya, penyayangnya, cantik, rajin layan kerenah aku dengan kawan-kawan aku.. Macam ala-ala comel la profesion tu.. Tapi bila dah meningkat dewasa ni, memang impian ni terkubur la sebab makin besar budak-budak ni, makin nakal.. Tak payah tengok orang lain, tengok aku je cukup.. Huhu, lagi-lagi zaman ni budak dah tak respect cikgu.. Aku dah la panas baran. Karang ada pulak yang kena marah, tak pasal-pasal aku kena belasah kat luar sekolah.. Ajar adik-adik aku dekat rumah pun diorang dah macam nak nangis, ni kan pulak nak ajar anak orang.. Lagipun, cikgu ni tanggungjawab dia berat, wajib bagi ilmu sampai anak murid dia faham. Kalau ajar sambil lewa, ko jawabla dekat padang mahsyar nanti ye. Jadi, serta merta cita-cita ni dikuburkan.. Hoho~~


2. Polis
- Siyesly, aku hampir nak mendaftarkan diri ke Akademi Polis (PULAPOL) lepas SPM dulu. Sebabnya, memang masa tu tengah berkobar-kobar nak jadi polis. I'm so into police cadet when i was in school. Sebabnya, aku nak bersama-sama banteras jenayah yang ada dekat Malaysia. Hee, lagi satu aku mengidam nak angkat M-16. Giler tak hengat kalau dapat pegang senapang tu. Memang kool habis la kan.. Aku suarakan hasrat hati dekat bapa aku mintak bawak gi PULAPOL, then bapak aku amatlah tidak bersetuju dengan impianku itu. Lantas, dia boleh suruh aku cari cita-cita lain. Pergh, memang dalam hati nak nangis la kan. Tapi, takpe la. Maybe takde peluang kot nak jadi polis sebab polis kena tough, hati kena kering. Aku ada kot semua ciri tu tapi imun diri pulak tak kuat. Kena jemur kang tak pasal-pasal pengsan 7 hari. Jadi, impian menjadi polis pun terkubur sama..~~


3. Tentera
- Cita-cita ni tersemat dalam diri masa waktu sekolah suka main game combat, air force semua. Ye la, nak selamatkan orang time main game. semua rasa best. Lepas tu, masa main game air force, terasa di awangan.. Seronok sangat. Memang teringin giler nak bawak sendiri jet pejuang tu betul-betul. Tapi, mama cakap nak jadi tentera tak boleh pakai spek, lagi-lagi tentera udara. Sebab nak bawak jet tu kena lulus ujian penglihatan dan tak rabun. Huu, masa tu memang sentap la.. Dah la aku pakai spek sejak kecik.. Memang takkan dapat la kan.. Akhirnya, cita-cita ni pun terkubur..~~


4. Pelukis
- Hehe, ni memang faveret cita-cita. Sebab apa pelukis? Sebab dulu tak pernah dengar perkataan 'ARKITEK'. Hahahahaha.. Memang lawak, sampai cikgu tanya kenapa nak jadi pelukis sebab cikgu tu tahu aku memang suka melukis, lagi-lagi karakter fairytale. Member kelas aku kalau tak silap ingat aku nak jadi pelukis jalanan yang main simbah-simbah cat dekat kanvas tu, mungkin tu sebab diorang gelakkan aku.. Nak kata pandai lukis tu takde la pulak, tapi minat kot dengan bentuk-bentuk rumah..=)
  

Sori mama,
kak teh memang tak pernah bercita-cita nak jadi doktor seperti yang mama harapkan..
Mama doakanlah mana tahu jodoh kak teh dengan doktor pakar hati ke..

Amin ^_^ ♥

LIVE LIFE TO THE FULLEST
~yona_afzan~

No comments:

Post a Comment