Sunday, February 1, 2015

Mana rezeki aku..

Mana Rezeki Aku. Panjang tetapi ringkas dan padat.

Dalam hidup kita ini, kita sering mempersoalkan dan mempertikaikan sesuatu yang terjadi pada diri kita.

Antaranya:
- kenapa aku asyik ditimpa malang
- kenapa bisnes aku tak jalan
- kenapa orang lain boleh berjaya tapi aku tidak
- kenapa aku sahaja yg mengalami kerugian
- kenapa tuhan tidak mendengar doa aku
- kenapa tuhan abaikan aku
- kenapa tuhan buat begini pada aku
- kenapa malang nasib aku
- kenapa aku tak kaya
- kenapa Allah tak beri rezeki pada aku

Kepada anda yang sering membuat persoalan berikut, sila tanya diri anda perkara-perkara berikut:
- Bila kali terakhir aku berjemaah subuh, zohor, asar, maghrib dan isyak di masjid atau bila kali terakhir aku solat atau paling senang bila kali terakhir aku berwudhu?
- bila kali terakhir aku mengerjakan solat-sunat rawatib?
- bila kali terakhir aku solat sunat dhuha (yakni solat untuk memohon untuk dibuka pintu rezeki dari Allah)?
- bila kali terakhir aku berqiamullail? Perlu ke aku solat sunat taubat?
- bila kali terakhir aku membaca Al-Quran walau sepotong ayat?
- bila kali terakhir aku memberi sedekah secara ikhlas?
- bila kali terakhir aku BERDOA pada Allah?
- pernahkah aku berniat melakukan sesuatu untuk mencari rezeki di jalan Allah?
- berapa banyak dosa aku lakukan dalam sehari, melihat wanita tak menutup aurat, tidak solat lagi, macam-macamlah, salah aku takkan aku tak tahu.

Kita selalu mengeluh, kita selalu cepat menyalahkan Allah tetapi kita tidak sedar bahawa Allah tidak pernah mengeluh pada kita dan menanti hambanya untuk berdoa dan memohon padanya.

Percayalah, pintu doa dan taubat tidak akan tertutup sehingga hari kiamat. Jadi di mana silapnya? Kita atau Allah?
Mungkin bukan sekarang Allah makbulkan tetapi jika Allah terima doa kita, perjalanan akan menjadi cantik kerana ianya sudah diatur kemas oleh Allah.

Tidak dapat pada jadi pada siapa? Inshaallah akan dapat pada anak-anak kita. Dan ingat, anak juga merupakan satu rezeki dari Allah. Wallahualam.

P/s - teringat pd Abi, berdoa selalu, anak-anak semua berjaya. Inshaallah sebabkan doa mama jugalah jd salah satu sebab anak-anak berjaya. Anak-anak yg kadang2 tak perasan atau tak nak ambil peduli dan keep on mengeluh. Huhuhu

#copypaste

No comments:

Post a Comment